Vårens färnafiske

Efter en lång och tämligen envis vinter så blev det äntligen vår och vår för mig betyder bland annat färna. Dagarna blir längre och äntligen finns det tid för att kunna ge sig ut efter jobbet och fiska.

Men denna färnavår blev något väldigt annorlunda. Första passet efter en stressig dag på jobbet begav jag mig ner mot ån för att rensa hjärnan. Det tog inte lång stund innan toppen böjde sig och första färnan var krokad. I år kör jag med en ny riggning som har visat sig fungera klanderfritt dessa kommer vi gå mer in på i kommande riggserie där jag och självaste herr Hallensjö kommer att gå igenom våra tankar och idéer gällande olika sorters fisken. Nytt även för denna säsong är mitt nya färnaspö och huvudlina. Mitt val av spö vart väldigt enkelt Colmic Next Adventure 12fot 90g. Ett spö med en väldigt snabb och toppig aktion som passar utmärkt till starka fiskar i strömmande vatten när man får sätta hög press på fisken och pressa ut från stenar träd och rötter. Detta kompletterat med huvudlinan Colmic F1 spider 0,23mm med precis lagom med stretch för att ta upp färnans hårda stötar men med en stumhet och styrka som gör att du känner verkligen allt och kan ta kontroll över situationen.

Efter ungefär en timme får jag en för att vara en färna ett ganska försiktigt hugg jag gör mothugg och det tar mkt stumt. Fisken drar ner längs ån i en rasande fart men jag lyckas bromsa den. Så går det fram och tillbaka tills jag äntligen får äran att håva denna skönhet.

3030g 60cm

I min enorma glädje och tankspriddhet så tänker ja för mig själv att nu är det bara och sitta å vänta på fotografen för ikväll blir det nog inte mkt mer. Två timmar senare ser jag i min ögonvrå ett riiktigt färnahugg spöt rasslar till ordentligt. Mitt mothugg sitter klockrent och det är tungt igen. Efter en lite lugnare fight en den förra landar jag fisken i min trogna håv och ser att det är en riktigt fin färna till.

3020g 60cm

Jag tror inte mina ögon när jag har fått den stora äran att på en och samma plats samma kväll fått drilla två färnor över 3kg.

Ett gäng dagar senare begav jag och Vicke oss neråt ån för lite färnamete igen. Jag söker efter någon av dessa tidigare fångster. Provar lite olika platser men utan större framgång. Men helt plötsligt ett kraftigt hugg. Det är en stor ropar jag till Vicktor. Efter en fantastisk drill ser jag fisken glida över håvkanten och jag känner direkt igen fisken det är miss Monroe som jag har döpt henne till 🙂 Efter några snabba bilder och mätning och vägning kan vi konstatera att  hon har lagt på sig 30g och jag har landat min tredje färna över 3 kg denna vår. Det är bara att bocka och buga ödmjukast att jag har fått äran att få uppleva detta.

3060g 60cm

Sutarfiske

Nyfiken på Swedbaits nya blandning amfeta bream begav jag mig till Antorpa sjö för att ge mäsket den ultimata utmaningen och för att utmana mig själv ska jag försöka lura sjöns invånare på flötmete från båt. Vattentemperaturen är runt 20 grader på det grunda och för att ge mäsket en extra boost har jag tillsatt majsolja och solrosolja. Detta gjorde jag några dagar innan avresa så att mäsket hinner suga åt sig oljan. Det dröjde inte länge förrän det var sutarryggar och ätbubblor på mäskplatsen och ett par timmar senare ligger första sutaren i håven, ingen jätte men 2,8 kilo. Efter nästan 3 dygn i båten har jag lyckas lura 6 stycken totalt med 3 över 3 kilo en toppfisk på 3,84 kilo. Sista sutaren var samma fisk jag fick första kvällen nu på 2,84 kilo.

3,12 kilo

3,84 kilo

3,36 kilo

Nyköping feedercup 2018

Satt ute i skärgården på Möja två dagar innan tävlingen och insåg att det faktiskt skulle vara möjligt att delta. Sagt och gjort, dagen därpå dammade jag av vad som förhoppningsvis skulle möjliggöra två dagars feederfiske. Beten var det för sent att inskaffa så fick bli att förlita sig på lite rester.

Eftersom resan gick söderut passade jag på att fråga gentlemannen och fiskeikonen Philip Ackerley som stundtals är tillbaka på svensk mark. Som en följd av enorm fiskeabstinens var han inte sen att haka på.

Första dagen hamnade jag på B2 mitt i vassen, men eftersom jag inte fiskat landsträckan så många gånger förr hade jag ingen aning vad jag skulle förvänta mig av det. Kastade ut en handfull burar men började fiska relativt omgående.

Vanlig fångst längs landsträckan.

Trögt till en början men sedan nappade det bättre, för att följas av en napplös period och så fortsatte det. Tappade mycket fisk och vägde in 28 700 g vilket räckte för att ta hem sektionen.

Trevligare pegg dag 2.

Dag 2 hamnade jag på A3 som var enklare att fiska från även om hårdare botten hade varit önskvärt. Som en ängel dök klubbkompisen och vännen Johan Kindlundh upp innan start och erbjöd mig lite av hans beten. Utan denna givmildhet är risken stor att jag stått utan beten halvvägs in i tävlingen.

Även om jag slutade med ”exakt” samma vikt som dagen innan tyckte jag fisket var betydligt sämre denna dag. Periodvis var även småfisken bekymmersam. Som tur var räckte det till att vinna sektionen och som ensam med 1+1 poäng även till att vinna tävlingen.

Tack till Johan ”Nugget” Kindlundh för beten, tack till reskamraten Phil för allt fiske- (och skit-) snack och tack till Swedbait som levererar allt som behövs!

Rudor och sutare

Vid kvällsfiske efter ruda så har jag fiskat med Arrow x5 i längderna 5 m och 6 m. Lätta fina metspön med en otroligt fin krokningsförmåga.

5 m endast 180 gr och 6 m 220 gr. Mäsket var Champion Plus. Fiske utefter vasskanten levererade denna kväll. Provade även bottenmete med feeder men det gav endast lite små björknor.

Även sutarna är tillbaka och det är ett oroligt roligt fiske!

Fiskade med toppknutet 4 m Colmic Maxis 3000.
Vilken kamp det är när 2 kg sutare drar iväg! Denna kväll kom det upp 10 sutare med en topp på 2,7 kg.
Sutarkung var ett vinnande koncept denna kväll.

Sarv igen!

Igår kväll bestämde jag och Åsa oss för att ta ett spontanpass efter sarven igen. Blev bara några timmars fiske. En skön kväll med ca 10 sarvar upp. Ingen jätte men några runt 800 g.

Underbar kväll

En vy för en metare

Åsa och Callie

Fin rödrena som Åsa fick

Storgädda vid kajakfiske

Första fisketuren med kajaken gav flera gäddor, bl.a. en fin madame på 120 cm. Denna bjöd på en fantastisk kamp med mitt Herakles CALIDA Pro Evolution. En minnesvärd fångst!

Varmt väder betyder SARV!

Jag och Åsa tog en spontantur igår kväll till en liten vik för att testa om sarven vaknat till. Lastade bilen med alldeles för mycket prylar och for iväg.

Viken låg spegelblank och det var fortfarande varmt vid 19:30. Blandade mäsk och tacklade spöna. Kastade ut och bara väntade. Plötsligt dök det upp något i vattnet bara 30 m från oss. En säl! Inne i denna grunda viken!? Tittade på oss en stund och sen försvann den igen.

Vapendragaren Callie med som vanligt.

Vi körde på in i mörkret och fick en hel del sarv. Tror vi fick 15 sarvar mellan 500-1080 g. Åsa fick nytt pb på 900g. Grymt jobbat!

Nöjd fiskare

Mäsket för dagen var som vanligt Swedbait Id/Färnakung.

Liten sutare som var sugen på bröd.

Åsa med nytt pb på sarv, 900g.

Åsa redo att kroka en sarv.

Det gäller att vara beredd.

Sarv 1080g

Våren kom till slut!

Det var en lång vinter minst sagt. Men nu när tussilagon äntligen kommit fram så var det dags att damma av fiskeprylarna. Den senaste tiden har präglats av id. Jag och Åsa har varit runt lite och testat efter den. Vi har fått en hel del och avslutade men en riktigt fin fisk.

Vi åkte upp till Swedbait och inhandlade

Id 2975g på bröd mäskat med Idkung.

Callie (hunden) får alltid vara med.

lite smått och gott. Både mäsk och lite förbrukningsgrejer. Vi har fiskat nästan uteslutande med Colmic Next adventure feederspö. Mäsk har varit Swedbait Id/Färnakung. Funkar kanon.

Åsa drillar id

Colmic nya blyfria fedderkorgar. Grymt fina och perfekt storlek.

En summering av vinterfisket

Vinterfisket är snart slut och det har varit bra fiske. Vad gäller gäddfisket så har det varit många till antal och dessutom 10-15 fina gäddor på över 5 kg med topp på 9 kg.

Pimpelfisket efter abborre har också varit på topp, vissa dagar med många abborrar på drygt halvkilot.

Pimpelabborre

Suget efter att fiska i öppet vatten har kunnat kontrolleras genom att spinnfiska i de strömsatta områdena, såtillvida det inte fryst ihop helt och hållet.

Jag har fiskat med CALIDA PRO EVOLUTION 7-28gr  varje gång jag varit ner och detta med ett bra resultat i form av många och stora gäddor. Ett spö jag verkligen rekommenderar! Nu börjar andra äventyr!

Flytringsfiske med Herakles

I brist på bärande isar så började fisket detta år med ett ringpass i en fantastisk nordanvind med -1 grader i luften med flytring i högsta hugg.

Målet var att testa det nya spöt Herakles Calida Pro 7,3 med en kastvikt upp till 140g och även hur anpassningsbar Herakles Area tackle box är för ringfisket.

Vi hade valt en plats där vinden legat och tryckt i flera dagar och vi kände att det fanns störst chans att få något under detta bistra förhållanden. Fisket var mer eller mindre stendött och hela kroppen värkte men en timme till får man ju palla som viking.

Spöt är en fröjd att fiska med inte det lättaste på marknaden men det känns gediget och förtroendeingivande. Kastade ca 120g utan några som helst bekymmer. Handtaget i eva som jag verkligen gillar är av mkt god kvalitet. Och när man minst anar det så fick jag testa på drillningsegenskaperna också. Pang sa det och en gädda av ok storlek satt krokad i andra sidan linan. Hugget vandrade fint genom klingan till min hand och kraftresurserna i spöt finns det inget att klaga på. Trotts den korta längden och höga kastvikten så är det en förlåtande klinga med mkt gung i toppen och en riktig rygg en bit ner. En liten stund senare bärgades gäddan som visade sig vara en riktig tjockis på ca 7 pannor som lycklig simmade hem igen efter ett par snabba kort. Herakles Calida Pro är ett otroligt prisvärt spö som passar utmärkt till det svenska gäddfisket med jigg, jerkbaits, tailar och wobblers.

Problemet med när man fiskar i ring tycker jag är att man blir så begränsad i sin utrustningsväg. Men det är inget problem längre med Herakles Area tackle box.

4 st spöhållare monterat i sina hörn så får jag med den utrusningen jag vill ha med mig. Boxen kommer även med 3 st lådor och ett generöst toppfack. Allt är gjort i tålig plast som bara är att skölja av och torka när man kommer hem för fiske är blött, smutsigt och kladdigt. Jag har den normalt som borrelåda och den sväljer otroligt mkt prylar och beten. Boxen passar bra till dom alla fisken jag bedriver båt, ring, land och funkar även som pall. Tror även det kommer att bli en följeslagare i ismetepulkan.

Hjälp vad vår och försommar gått fort, Swedbait är semesterstängt 20/6 till 10/7. Lägg din order snarast för leverans innan midsommar. Avvisa